Розробки виховних годин та уроків

5 клас
УКРАЇНСЬКА  МОВА 
Тема  уроку: змінювання іменників чоловічого,  жіночого  і середнього роду за відмінками.
Мета  уроку: систематизація знань учнів про іменників. Формування вмінь аналітико-синтетичної діяльності на основі визначення відмінкових закінчень. Корекція та загальний розвиток пізнавальних процесів. Виховання свідомого ставлення до навчальної діяльності.
Обладнання: навчальне приладдя, DVD, картки відмінків, картки для самостійної роботи, таблиця «Іменник»,  фішки.
Тип уроку: урок закріплення знань, вмінь і навичок.
Хід  уроку
I. Підготовка учнів до навчальної діяльності.
1. Приведення в оптимальний стан нервової системи і психіки учнів.
Загадки про зиму.
2. Організація робочих місць і дій учнів.
II. Основна частина.
1. Перевірка домашнього завдання.
а.) Фронтальна;
б.) Індивідуальна;
2. Актуалізація опорних знань учнів:
- Яку частину мови ми вивчаємо?
- Що таке іменник?
- Назвати відмінки іменників та питання до них.
- В написанні яких іменників вживають велику букву?
- На які питання відповідають іменники – назви істот, неістот?
- Як визначити рід іменників?
Гра «Будь уважним»
Вчитель називає іменники, учні відповідно піднімають картки:
Зелена – ч.р.
Червона – ж.р.
Жовта – с.р.
3. Фізкультпауза «Весела перерва».
4. Робота з теми уроку.
а.) Повідомлення теми та мети уроку.
б.) Практичні вправи: - На дошці і в зошитах змінюємо за відмінками іменники: людина, зошит, озеро.
Робота з реченнями: Шипшина важко віддає плоди, вона людей хапає за рукава.
Хто продовжить цей вірш?
А веселі грали в сніжки, сніг сідав їм на усмішки.
Підкреслити іменники, визначити рід, число, відмінок.
в.) Самостійна робота.
Записати по 6 власних назв – кличок тварин. Розказати про свого котика чи собачку.
5. Фізкультпауза.
Творчі вправи:
Дібрати слова – ознаки до іменників:
м’яч – (який? );
вікно – (яке?);
хустинка – (яка?);
дерево – (яке?);
( Записують на картках. Виграє той, хто добере більше ознак ).
III. Заключна частина.
1.     Підсумок уроку.
Аналіз відповідей  учнів, оцінки на основі отриманих фішок.

2.     Завдання додому: Визначити рід, число, відмінок іменників дерево, човен, праця.



(На сцену виходять ведучі хлопчик і дівчинка в українських костюмах з хлібом і сіллю на вишиваному рушнику).
Дівчинка.
Добрий день вам, добрі люди! 
Хай вам щастя-доля буде, 
Не на день і не на рік, 
А на довгий-довгий вік.

Хлопчик.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро, 
Стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром. 
Для людей відкрита хата наша біла, 
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.


Вчитель. Шановні батьки, діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.

Дівчинка. Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна – це наша Батьківщина.

Хлопчик. У нашій світлиці сьогодні тепло і світло, то ж давайте поговоримо про нашу рідну мову.

1-й учень.
Мій друже, брате, 
Звертаюсь сьогодні до тебе
Мовою землі твоєї,
Мовою матері твоєї,
Народу твого мовою.

2-й учень.
Вся історія народу — в мові,
Мова — душа народу.
Позбавити народ рідної мови —
Це означає вбити народ.

3-й учень.
Слова летять у душу як лебідки
І пахнуть п’янко житом і росою,
Калиною, цілющою травою,
Вербички юної дівочою красою.

4-й учень.
Зневажати мову мамину — біда,
Котра пустими зробить наші душі
І ми нащадкам зможем передать
Лиш те, що корені калині сушить.

5-й учень.
Зневажати мову — зрадити себе,
А зрадників хто може поважати?
І стане чорним небо голубе,
Вмиратиме у муках рідна мова.

6-й учень.
О не згуби свого народу, 
Безсмертна мово, рідна і терпка, 
Ти є душа співучого народу 
Що був і є, і буде у віках.


Вчитель. Діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадались, що я маю на увазі.

Учні (хором). Це наша рідна мова!

Учень. Вона нам рідна, як мама і тато, як та земля, на якій ви зростаєте. Бо це мова, яку ми всі чуємо змалку, якою ми промовили перші слова. Ця мова зрозуміла і рідна всім нам. Бо без мови немає народу. І так само, як у кожної людини є одна мама, так і мова рідна лише одна. Людина може знати дві, три і більше мов, але рідною залишається материнська мова.

Учениця. Рідна мова. І чується лагідний, теплий голос матері, яким вона будить нас уранці. Хіба ще хтось вміє промовляти такі слова, як наші українські мами? Адже цілий світ визначає, що українська мова – чудова, мелодійна, багата.

Учень. Кожен народ гордий з того, що він має свою державу, свою мову, волю і гарне життя у своїй країні. Кожен народ — патріот своєї країни, він любить її, поважає ЇЇ закони і бореться за її незалежність і волю, якщо того немає.

Учениця. А ми, українці, тільки зовсім недавно здобули свою незалежність, а саме у 1991 році. Тепер у нас є свої держава, воля, своя мова. І хоч як не глумились із нашої мови, принижували і забороняли і не хотіли слухати і чути її мелодику звучання, а сьогодні вона відроджується.

Учень. Бо й не змовкла в устах патріотів рідного слова, звучала в народній пісні, бо люди берегли її як перлину, щоб колись заговорити нею на повний голос. Яка ж вона чиста, гарна, багата і мелодійна наша українська мова.


1-й учень.
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!

2-й учень.
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.

3-й учень.
В ній стільки слів, що й не збагнути!
І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти зможеш просто безліч знань.

4-й учень.
То ж мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить.

5-й учень.
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати,
І найрідніша нам вона.

– Мово! Пресвятая Богородице мого народу!
З чорнозему, з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі й місяця народна.
– Мово! Мудра берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримає народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
– Мово! Велична молитво, у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія!
– Мово наша! Звонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі! Твої джерела б'ють десь від магми, тому й вогненна така. А вночі купаються в тобі ясні зорі, тому й ласкава така.


1-й учень.
Мово рідна, слово рідне!
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.

2-й учень.
Як ту мову можна забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила?

3-й учень.
От тому плекайте, діти,
Рідненькую мову
І учіться говорити
Своїм рідним словом.

4-й учень.
Доню, моя доню,
Синьоока зірко,
У житті буває
Солодко і гірко.
Як би не манили
Твої очі зваби,
Не посмій вчинити
Батьківщині зради.

5-й учень.
Не посмій забути
Маминої мови.
Нею квітне поле,
І гудуть діброви.
Можеш призабути,
Запах рути-м’яти,
Але рідну мову.
Мусиш пам’ятати.

6-й учень.
Можеш не впізнати
Голосу діброви,
Та не смій зректися
Маминої мови.
Бо як відречешся,
Кине тебе пісня,
Будеш ти без неї
Наче вишня пізня.

7-й учень.
Любіть свою мову й ніколи
її не забудьте в житті.
А хто свою мову забуде,
Той серце забуде своє.

8-й учень.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.

9-й учень.
Ну де ще є така чарівна пісня?
Серед яких на світі мов?
То серце від журби неначе стисне,
А то повіє радість і любов.

10-й учень.
Пісня українська!
Хто не був зачарований нею?
Вона натхненна, мелодійна,
Безмежна широтою і красою образів.
Пісні лунають над широкими ланами
І високими горами.

(Виконується українська народна пісня: “Ой, дівчино, шумить гай”, “Ніч яка місячна”).

Вчитель. Українська мова багата на слово...


1-й учень.
Слово рідне! Шум дерев!
Музика зір блакитнооких,
Шовковий спів степів широких,
Дніпра між них левиний рев.

2-й учень.
Із слова починається людина,
Із мови починається людина,
Моя ласкава, мамина, єдина —
Щебече соловейко на весь світ.

3-й учень.
Бентежна, тополина, калинова
Не випита, не вибрана до дна —
Це наша українська рідна мова,
Немов бандури вічної струна.

4-й учень. 
Моя земля – це гори темнолиці,
Навчили мови рідної мене
І підняли мене немовби птицю,
Під склепіння неба тихе і ясне.

5-й учень. 
Може, десь земля є краща й вища,
А над нею небо золоте,
Та мені найкраща та, де вишня,
Там, де вишня мамина цвіте.


Вчитель. Ось бачите, діти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.

1-й учень.
Друзі шановні,
Матусі і тата,
Вдячні ми всім,
Хто прийшов на це свято.

2-й учень.
Ми – українські – велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна.
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх Україна.

3-й учень.
Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мова!
У барвінки зодягайся, українське слово.
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб на все життя з тобою ми запам’ятали,
Як з дитячої колиски мову покохали.

4-й учень.
Вже кінчилось свято
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо Вітчизні







УСІ  МИ РОДОМ  З УКРАЇНИ
МЕТА:
навчальна – навчити учнів розуміти і збагачувати рідну мову, формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови;
розвивальна – розвивати логічне і творче  мислення;
виховна – виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до  всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
ОБЛАДНАННЯ: вишивані рушники, хліб, калина, портрет Тараса Шевченка, плакати Без мови рідної, юначе, й народу нашого немаПісня – душа народу.
ХІД ПРОВЕДЕННЯ ВИХОВНОГО ЗАХОДУ
I. Організаційна частина.
II. Оголошення теми і мети уроку.
( На сцену виходять ведучі хлопець і дівчина в українських народних костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику. Між ними відбувається діалог):
- Хто ти, дівчино гарненька?
Дочка я Вкраїни-неньки.
Українкою зовуся
Й тою назвою горджуся.
- А по чім тебе впізнаю?
По вкраїнському звичаю.
В мене вдача щира й сміла
І відвага духу й тіла.
І душа моя здорова –
Українська в мене мова.
А скажи, де край твій рідний?
Там, де неба круг погідний,
Там, де сонце сяє ясне
На вкраїнські діти красні.
Де лани, степи безкраї,
Де орел буйний літає.
Де Карпат вершин високі,
Де потоків дна глибокі,
Де Дністер і хвилі Прута,
І Дніпро – старий Славута,
Де високії могили,
Що в них голови зложили
Мої предки в лютім бою
За Вкраїну любу свою.
Як поможеш свому люду?
Пильно все учити буду,
Щоб свої мене любили
А чужі щоби цінили,
Щоб про мій народ питали
І Вкраїну шанували.
Ні маєтку, ані труду
Жалувати я не буду.
Щоб народу України
Помогти устать з руїни
Все зумію перенести,
Для Вкраїни слави й честі.
Господа буду благати,
Щоб нам дав добра дождати.
Ведучий 1. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць між європейськими. Її красу та співучість визнає весь світ. Немає народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, тієї, на якій ти народився і живеш.
Мова кожного народу
Неповторна і – своя.
В ній гримлять громи в негоду.
Переливи солов’я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять.
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту – на віки –
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її плекати
Будемо всюди і повсякчас,
Бо ж єдина – так, як мати –
Мова в кожного із нас.
Ведучий 2. Дорогі друзі, ми починаємо змагання знавців української мови.
Девіз нашого змагання:
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово перемога нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможу в бою.
А епіграфом нашого уроку будуть слова: Ніколи не говори:
 Я – неук, а завжди кажи: Я - розумник.
На парту кожному з вас упала зірка. За допомогою цих зірочок ми визначимо, хто стане найяскравішою зіркою в нашому королівстві рідної мови. Але кожен із вас пам’ятає:
Я – учень.  Я – хочу знати. Я – думаю. Я – вмію. Я – знаю. Я -  особистість творча. Я – розумник.
Правила гри.
Ведучий 3. Сьогодні ми матимемо змогу показати свої уміння, знання, навички, ерудицію, кмітливість. Уважно послухайте правила гри. Перевіримо знання української мови. За кожну правильну відповідь ви отримуєте зірочку. Всі учні продовжують набирати бали-зірочки до кінця змагання. Потім підрахують їх загальну кількість. Таким чином обираємо кращого знавця української мови та нагороджуємо його медаллю Лицар української мови.
( Представлення команд та їхніх капітанів)
Команда Мовознавці
Працюватимем сьогодні до сьомого поту. І дістанем нагороду за свою роботу. Перемога – хитра птаха. Не усім дається. Хай тому, хто знає мову. Щастя усміхнеться.
Команда Розумники
Ми хочем тебе знати,
О, наша рідна мово!
Ніщо нам не замінить
Материнське слово!?
Ось прислухайтесь:
Співоча, ніжна, солов’їна,
Яка влучна та яскрава
Мова України.
Тому, хлопці та дівчата,
Нумо працювати,
Українську нашу мову
Кожен день вивчати!
Хай же Мирний і Шевченко,
Українка Леся,
Славна проза Гончара
І вірші Олеся
Стануть рідними, близькими
У кожній оселі,
А ми будемо від твого
Щирі та веселі.
Конкурс Хвилинка
( Запитання і відповіді даються протягом 2 хв. За правильну відповідь – 1 бал)
Команда 1
Державна мова України ( українська)
Найбільша одиниця мови ( текст)
Частина мови, яка називає ознаку ( прикметник)
Слова з протилежним значенням ( антоніми)
Перша буква у власній назві ( велика)
Розписне яйце ( писанка)
Скільки н- у слові незрівнянний ( чотири)
Головні члени речення ( підмет, присудок)
Символ українців, що оберігає ( оберіг)
Речення з другорядними членами ( поширені)
Префікс у слові прекрасний ( пре-)
Стиль художньої літератури ( художній)
Частина мови а ( сполучник)
Речення з однією граматичною основою ( просте)
Слово з багатьма значеннями ( багатозначне)
Займенник з однієї букви ( я)
Остання буква у слові шістдесят ( т)
Команда 2
Без чого зникає народ? ( без мови)
Найменша одиниця мови ( звук)
Слова спільного кореня ( спільнокореневі)
Знак у кінці розповідного речення ( крапка)
Словник про значення слів ( тлумачний)
Сьомий відмінок мови ( кличний)
Остання частина мови ( закінчення)
Розмова двох осіб ( діалог)
Речення без другорядних членів (непоширені)
Частина мови про кількість (числівник)
Що стоїть перед коренем (префікс)
Слова, близькі за значенням (синоніми)
Остання літера алфавіту (я)
Буква, яка не є звуком (ь)
Конкурс Закінчи прислів’я”
Що маєш сказати - … ( наперед обміркуй)
Говори мало, слухай багато, а … ( думай ще більше)
Не хочеш почути поганих слів …( не кажи їх сам)
Умій вчасно сказати і вчасно …(змовчати)
Краще мовчати, аніж …(брехати)
Дав слово -…(дотримай його)
Шабля ранить голову, а слово …(душу)
Від теплого слова і …(крила скресне)
Більше діла …(менше слів)
Їж борщ з грибами і …(тримай язик за зубами)
Дурний язик голові не …(приятель)
Довгим язиком тільки…(полумиски лизати)
Хто людей питає …(той розум має)
Конкурс Відповіді у словах
Відповіді на ці запитання можна знайти у словах.
Яку квітку бачив хлопчик, коли лежав у гамаку?
Що їв касир під час обідньої перерви?
Як називається водойма, де купається влітку Марічка?
Який спортивний заклад спорудили на пустирі?
Що вилили з цистерни на залізничну колію?
Що побачив мотоцикліст попереду?
Що побачив Карлсон, який спав на даху?
Яку страву любить тракторист?
Хто налякав королеву у лісі?
Що зламав цап об поріг?
Конкурс Загадки - жарти
Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? ( під мокрим)
Без чого не буває криниці? ( без дна)
У який горщик не можна налити воду? ( у повний)
Що буде козі, коли їй мине сім років? ( восьмий піде)
Хто найбільшу шапку носить? ( у кого велика голова)
Який рік найкоротший? (новий рік, він триває усього 1 день)
Що робиться з хлібом, коли його ріжуть? ( він меншає)
Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? ( мокрим)
Від чого в качки лапи червоні? ( від колін)
Де є річка без води? ( на карті)
Хто бачить свої очі? ( той, хто дивиться у дзеркало)
Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? ( пе-че)
На яке питання не можна відповісти ні?(ти мене чуєш?)
Чи можна з кози зробити козака? ( коза+к = козак)
Які три займенники найчистіші? ( ви – ми – ти )
Які ключі до неба добираються? (журавлині)
Якою голкою не пошиєш сорочки? ( голкою їжака)
Конкурс Словникова скринька
( Використовуючи літери із запропонованих слів (не повторюючи), скласти їх у нові слова)
СТОРІНКА – ранок, стіна, сто, рік, нірка, кіно, рот, кіт, сік, ніс, кора, Ніка, Кіра, Тіна.
ШВИДКІСТЬ – мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли…
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
Нагородження переможців дипломом Лицар української мови

Заключне слово вчителя. Усе минає, а слово залишається. Зникають у безвість царі, володарі, раби… на порох розсипаються величні будівлі, вмирають дерева, пересихають річки…гори перетворюються на кучі каміння… все стає тліном і прахом, а написане слово залишається. Залишається і несе скрізь час голос людської душі. Тож хай живе, переживає століття й покоління найбільше диво – рідна мова!
Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева.
Й тиша вечорова.
Мова, наша мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Ми без тебе, мово,
Без зерна полова.
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці,
Ви несіть в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє!
Бережімо, шануймо, любімо, вивчаймо рідну мову – цей невмирущий голос України! Кожному учаснику нашого кроку-змагань ми даруємо Абетку побажань.
А – активності творчої
Б – безхмарності небесної
В – віри розсудливої
Г – гумору неміряного
Д – достатку життєвого





8 клас               Українська мова
Тип уроку: Урок з елементами драматизації.
Тема уроку: Займенник. Роль займенників у мовленні. Особові займенники.
Мета уроку: Ознайомлення  дітей з роллю займенника у мовленні.  Розвиток вмінь аналітико – синтетичної діяльності на основі заміни іменників на займенники. Корекція  мислення, уваги, пам’яті  на  основі  роботи над темою уроку. Корекція  фонематичного слуху  в процесі  роботи  над  реченням. Виховання стійкого позитивного ставлення до навчальної діяльності.
Обладнання уроку: Навчальне приладдя, таблиці № 9 ( Займенник ), DVD, диск № 12, індивідуальні картки.

                                                                                              Епіграф уроку
                                                                   І той лиш пошани достоїн,
                                                                                       хто мову шанує свою.
                                                                                                                    В.Сосюра

Хід уроку:
I.   Підготовка  учнів до навчальної діяльності.
1. Приведення в оптимальний стан нервової системи і психіки учнів.
2. Організація робочих місць  дій учнів.

II. Основна частина.
1. Перевірка домашнього завдання.
а.)  за картками відмінюють  порядкові, кількісні числівники;
б. ) записати словами числівники: 50, 60, 70, 90.

Поки діти виконують завдання, повторюємо правила про числівник:
-         Яка частина мови називається числівником?
-         Назвати розряди числівників.
-         Що означають кількісні числівники?
-         Що означають порядкові числівники?
-         Навести приклади.

Фізкультпауза
Всі встали звучить інструментальна музика.
Вчитель: якщо я називаю іменник, ви піднімаєте руки вгору, прикметник – руки в сторону, числівник – руки вперед.

2. Пояснення нового матеріалу.
а.)  повідомлення тема та мети уроку.
                Робота  з кросвордом “Відгадайко”:

з


в
о
н
а


й
о
м
у

м
и


ц
е
й


в
і
н


в
о
н
о

в
о
н
и


к

1.    Займенник, який вказує на жіночий рід (вона)
2.    Займенник ВІН у Д.в. (йому)
3.    Якщо людей багато, то вони, говорячи про себе, кажуть... (ми)
4.    Вказівний займенник чол. роду (цей)
5.    Займенник, який вказує на чоловічий рід (він)
6.    Займенник, який вказує на середній рід (воно)
7.    Займенник, який вказує на множину (вони).

б.)  Зчитування надрукованого на таблиці. Визначення правила:  замість кого вживається займенник?


3.  Робота з підручником.
а. ) Правило : Займенник — це повнозначна змінна частина мови, яка вказує на предмети, ознаки або кількість, не називаючи їх, і відповідає на питання хто? що? який? чий? котрий? скільки?
А зараз діти послухайте казку:
Казка про займенник
        У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники. Їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило.
        Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться -  якісь дивні створіння на галявині, і не в настрої. Одні сваряться, інші б'ються, а деякі   сидять і сумують.
-   Хто ви? - запитав чарівник. - І що трапилось?
-   Щось!
-   Нічого!
-   Казна-що! - навперебій почали вигукувати займенники.
-  Стривайте! Хто мені пояснить, що тут діється?
-  Кожний!
-  Сам! Хтось!
-  Ніхто!
-  Той!
-   Цей!
-  Абихто! - знову один поперед одного закричали займенники.
-  Хай говорить хтось один. Хто тут головний?
-  Я! Він! Кожний! Всі! - почулося на галявині.
-         Зрозуміло. Ви не можете помиритися, бо не можете поділитися. Цій біді ми зарадимо.
- Чарівник махнув своєю паличкою, і перед здивованими займенниками виріс чудовий дев'ятиповерховий будинок.
  Удруге махнув - і кожен займенник зайняв свій поверх. Тепер вони мали власні кімнати, перестали сваритися й охоче ходили один до одного в гості.

Фізкультхвилинка
Вправи для очей:
1.     Написати овал очима на дошці – 7 разів.
2.     Голову тримати нерухомо, очі підняти вгору,  опустити вниз, повернути вправо, вліво. Покліпати очима швидко – швидко.

б. )  Робота з підручником:
Завдання 223, сторінка 82. Списати, вставити пропущені займенники, підкреслити їх.

4.  Корекція знань, умінь і навичок.
а.) порахувати кількість займенників у реченні:
                   Вивчим цю частину мови,
                   Вивчимо обов’язково,
                   Бо вона потрібна дуже
                   І мені, й тобі, мій друже.
                   Я до тебе усміхнусь
                   І з тобою подружусь,
                   Усміхнися ти в отвіт –
                   Ми з тобою цілий світ.
                   Всі сміються навкруги –
                   Він, вона, воно, вони,
                   Бо усмішка в всіх одна,
                   Жити в дружбі помага.
б.) робота з реченням:
1. Я так  люблю тебе, моя Вкраїно рідна!
2. Ми для тебе із татом подарунок шукаєм весь день.

III.  Заключна частина.

1.     Підведення підсумків уроку.
Ось і уроку кінець,
Хто працював, той молодець!
Так, урок наш скінчився,
Кожен, мабуть, дуже втомився,
Бо ж працював сумлінно,
Щоб отримати за тему відмінно.

Оцінки за участь в роботі.

2.Завдання додому: Вправа 226, сторінка 83.
3. Підготовка учнів до перерви.
Загадки – жарти:
         Який займенник складається з однієї букви?   (Я)
         Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? (Нічия)
         До якого займенника слід додати одну букву, щоб він перетворився на провалля? (Яр)
         Додавши до займенника одну букву, перетворіть його на частину суші, що врізається в море. (Мис)
         Які два займенники заважають їздити по дорозі? (Ями)

         Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими? (Вимити)




Тема: ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА.
( виховна година з елементами драматизації )
     МЕТА: Виховання загальнолюдських рис особистості: людяності, доброти, почуття колективізму, бажання прийти на допомогу в скрутну хвилину. Закріплення навичок культури поведінки, ввічливого ставлення до однолітків, поваги до старших. Корекція психічних процесів: мислення, пам’яті, уваги на основі вивчення та відтворення текстів.


     ОБЛАДНАННЯ:  інтерактивна дошка, проектор, малюнки про доброту, DVD, диск з мультфільмами “Що таке добро” та піснями про  добро, букети штучних квітів, індивідуальні картки, хліб, пиріг.
Хід  заняття:
I.  Вступне слово вчителя.
                                                             “Людина починається з добра,
                                                              Із щирості й любові,
                                                              Із батьківської хати і двора,
                                                              Із теплоти, що в кожнім слова.
                                                                                          ( Л. Забашта )
Дорогі діти! Ви стоїте на порозі самостійного життя. Всі дев’ять років педагоги школи сіяли у ваші душі зерна вічного, доброго. Сьогодні ми все пригадаємо, які гарні ваші вчинки були, кому і коли все зробили добро.
На нашій виховній годині присутні вчителі, які вас навчають та молодші ваші друзі – учні 2 класу. Завітав до нас дуже важливий гість – Сашко, який вважає себе найбільш вихованим у школі, але він чомусь затримується. І нам вже час розпочинати.
За чистими-чистими полями, за дрімучими-дрімучими лісами, за далекою дорогою, за цукровою горою є місто. Тут, у високій-високій башті живе найосвіченіша на білому світі фея. Вона з шоколадною медаллю закінчила Академію Всіх Чарівних Наук. Звуть її – фея Добридень. У казковому лісі жити-проживати – велика втіха. Усі жителі тут казково ввічливі. А це все тому, що у казковому місті є школа ввічливості, і всі діти обов’язково відвідують її. Уроки ввічливості веде фея Добридень. Вирушимо в казкову країну, побуваємо в гостях.
Фея Добридень. Доброго дня! Розпочинаємо урок ввічливості. Що ми повинні зробити на самому початку, коли зустрінемося один з одним?
Учень. Треба вітатися.
( Вбігає Сашко )
Сашко. О, привіт! Ось ви де. А я трохи запізнився. Про що ви тут говорили?
Фея Добридень.
Дозвольте, будь ласка, мені
Сказати Добрий день! – так просто
І так приємно чути нам,
Коли ровесники й дорослі,
Бажають нам добра на день.
Але буває прикро дуже:
Забувши учень етикет;
Привіт! – з нальоту крикне, - друже!
І стрімголов біжать в буфет.
І до побачення як зайве
Сприймають учні – теж бува:
Або нічого – на прощання,
Або Ну, я пішов. Бувай!

 Сашко. Це ти про мене?
Фея  Добридень. Про тебе. Адже ти вітатися не вмієш!
Сашко. Не вмію? Ось сьогодні бачив, як один учень вітав іншого вранці. Він наздогнав його біля дверей, огрів по спині портфелем, піддав ногою його картуза, що злетів з голови, схопив хлопця за ніс і крикнув на вухо: “ Привіт, дурисвіте!”.
Фея Добридень. Ну, знаєш, після такого привіту людина занедужати може.
Сашко. Але ж я ввічливіший за нього?
Фея Добридень. Діти, вкажіть помилки, яких припустився Сашко. ( не постукав, не запитав дозволу увійти, не вибачився за запізнення).
Сашко.  Зрозумів! ( Стукає) Можна увійти? Здрастуйте, я запізнився.
Фея Добридень. А що ти такий не веселий?
Сашко. Невесело – і все. А тобі що від мене треба?
Фея Добридень. Чому ти мені так відповідаєш? Що в тебе за тон?
Сашко. Звичайний. Адже я нікого не лаю. Подумаєш, тон. Я гарний товариш, веселий, допомагаю усім, люблю всіх звеселяти. Тільки дехто не розуміє жартів. Ось, наприклад, вчора іду і бачу: Петро перечепився і впав на землю. Я звичайно, засміявся і спитав його: Як посадка? А він образився і пішов. А що поганого я йому зробив?
Фея. А я прошу учнів пояснити чому образився Петро? ( діти пояснюють, що не так зробив Сашко)
Сашко. Діти, я хочу погратися з вами гру та перевірити, чи знаєте ви ввічливі слова. Давайте поділимося на дві команди і проведемо конкурс Букет ввічливих слів.
Кожна команда по черзі буде називати ввічливі слова. За кожне назване слово діти одержать квітку. Таким чином, кожна команда складає букет ввічливих слів.
( команди називають ввічливі слова та збирають букети )
Фея. Я теж хочу пограти з учнями в гру. Я буду читати речення, а вам необхідно його закінчити.

1. Розтопить  серце всякого
Сердечне слово … (дякую).

2. Якщо їсти ти не в силах,
То скажеш мамі що? … (спасибі).

3. Зазеленіє-древній пень,
Коли почує … (добрий день).

4. Коли тебе впізнають на підказку,
Ти вчителя розчулиш: …(вибачте, будь ласка).
Сашко. Правильно!
Фея. А зараз знову настав час позмагатися нашим командам. Проведемо Ввічливий екзамен. Учні будуть відповідати на білети.
1. Хто кому має поступитися місцем у транспорті?
2. Як слід вітатися?  Що говорять при зустрічі, прощанні?
3. Як ви допомагаєте вдома?
4. Чи можна розмовляти в кіно?
5. Чи можна потрібно знімати шапку, коли заходите в приміщення?

Сашко. Ви гарно відповідали.  Але я хочу вам зараз дати декілька корисних порад.
1. Не вмивайтеся ніколи
І не мийте навіть рук –
Не потрібне це заняття,
Не вартує стільки мук.

2. Знов замурзаються руки,
Шия, вуха, все у вас…
То навіщо сили тратить
І даремно гаять час?

3. Стригтися також не варто,
Та й резону в тім нема,
Бо однаково на старість
Облисіє голова!
Фея. Але ж це шкідливі поради. Зараз ми пограємо з учнями  в гру: вони закінчать речення, і ти почуєш справді корисні поради.
1.  Як прокинувся – вставай
Ліні волі - … ( не давай )

2. Квіточка роса умила,
А тебе умиє … ( мило ).

3. І дивись не барись,
В школу швидко-швидко … (мчусь).

4. В школі, класі не брудни,
Сміття бачиш … (підніми).
Сашко. Я ці поради добре запам’ятаю і сподіваюсь, що їх також запам’ятають учні.
А зараз я теж хочу запропонувати гру Ти мені – я тобі

 Команди одна одній по черзі будуть загадувати ситуації і намагатимуться їх розв’язати.
(Обговорення ситуацій )
Фея. Наші учасники виявилися ввічливими. Я дуже задоволена вами.
Сашко.  Я багато чого зрозумів. І наостанок хочу побажати всім вам:
Будь чистою в світлою, дитино.
Добро твори у світі кожен час.
Добро і є та категорія єдина,
Яке веде до світла кожного із нас.
Добром на доброту відповідай щоднини.
Й на зло також добром відповідай.
Покликання найбільше для людини –
Добро творити! Це запам’ятай!
Учитель. Сьогодні, граючись в цікаву гру, ми повторили правила поведінки, пригадали та вивчили ввічливі слова, будемо і надалі працювати над собою і станемо справді вихованими і чемними людьми.






Немає коментарів:

Дописати коментар